lördag 2 november 2013

Omgivingens påverkan på identiteten och vice versa

Efter att nu ha läst "In the Country of Last Things" av Paul Auster och "På stort Alvar" av Johan Theorin har jag fastnat för att jobba med synliggörandet av hur omgivningen och identiteten påverkar varandra. Jag vill arbeta med någon form av installation som betraktaren är delaktig i, nästan som en performans där betraktaren bjuds in i agerandet och får syn på sig själv och andra i den avgränsade omgivningen. Samtidigt känner jag mig rädd - rädd att blotta mig, rädd att ingen ska bry sig om vad jag gör och helt enkelt rädd att misslyckas med min intention. Försöker fokusera på att det i så fall också är en viktig del i konsten - det säger en hel del om omgivningen och dess individer som jag är så nyfiken på.

Det skall nog bli ett collage som betraktare är välkomna att arbeta vidare på och placera in sig själva i (i form av små gröna figurer). Jag tänker att jag kan placera tre stycken likadana grundformer i vår skolas tre olika personalrum - det är vad jag kunnat se så gott som vattentäta skott mellan rummen såväl som skolans åldersindelningar och fysiska byggnader. Vore intressant att följa och jämföra.

1 kommentar:

  1. Du har många bra tankar och att dela med dig med dina kolleger i arbetsrummen låter trevligt. Det behövs alltid något nytt på väggarna

    SvaraRadera