torsdag 21 november 2013

Givande diskussioner

Under veckan har de lärare som satt in sig i installationen, på eget initiativ, kommit och pratat om hur de tänkt och livfullt diskuterat vad olika saker kan betyda. Hur kul som helst! Tyvärr har det stannat av lite med medverkan, så jag tror jag ska göra ett ryck på måndag och kanske maila ut en liten inbjudan till de som brukar vara i rummet. Inte för att försöka propsa på att de ska vara med, utan mer för att uppmärksamma dem på vad det är som belamrar hyllan och att det ligger figurer intill som man kan använda. Förstod idag att någon inte upptäckt det i halvdunklet som ofta råder där och det är ju inte så att vi har samma raster allihop så att man hinner prata med alla i lugn och ro.

Parallellt med min gestaltning tänker jag köra lite Banksy-inspirerade installationer med 6:orna (ca 65 elever) och har därför snackat lite med bildläraren som har de äldsta eleverna (åk7-9). Hon håller också på att jobba med installationsarbeten med en stor del av sina elever just nu och vilka spännande diskussioner hon och jag fick! Så idag kom hon över med en bok som var väl tummad. Jag för gärna detta inspirationstips vidare till er: "Grapefruit" av Yoko Ono. Ett smakprov ur boken: 

"SOVSTYCKE 1
Skriv ner alla saker som du vill göra.
Be andra göra dem och sov
tills de slutar göra dem.
Sov så länge du kan."


2 kommentarer:

  1. Just nu är det mycket på skolan, med alla utvecklingssamtal mm. Ditt citat känns mycket tänkvärt just nu.

    SvaraRadera
  2. Underbart citat! Den kommer jag bära med mej... Fullmatad med arbete från alla håll och kanter just nu..

    SvaraRadera