lördag 11 oktober 2014

Uppdrag ljud - en resa i olika plan (assignment 4)

Jag har åkt bil, rulltrappa och hiss, fram och tillbaka, hit och dit och upp och ner. Med mobiltelefonens röstmemo som inspelningskanal och sedan redigerat i imovie eftersom jag ville sätta bild till. Filerna gick finfint att skicka över via Google Drive-appen. Jag har använt smartphone och surfplatta, så som våra elever har möjlighet att göra.

Att samla ljud var förvånansvärt roligt. Missförstå mig inte. Jag har haft mycket kul med ljud och "tramp" (som man kallar det när man gör ljudeffekter till filmer) tidigare. Men på senaste tiden har det strulat med mikrofoner, dåliga inspelningar och alla möjliga andra tråkigheter. Trodde inte denna övning skulle ge mig så mycket nytt. Men där hade jag fel.

Att bara spela in lite slumpmässigt, allmänt bakgrundsljud, utan att ha en viss röst som skulle höras eller viss effekt som skulle upplevas gjorde att jag började lyssna efter alla "lager" i ljudet. Kände mig plötsligt som en musiker. Hörde rytmen i fotstegen, rulltrappors olika melodier och samtalsfragment från förbipasserande. Att spela in eller agera kring ljudbilden i miljön på något vis gör tydligen att man skärper sitt hörselsinne och en ny dörr i tillvaron öppnas. Det är lite grand som att lära sig namnen på olika fåglar och lära sig urskilja dem i deras sång i skogen - världen blir liksom en nyans rikare då. Eller som för den som lärt sig känna igen olika sorters träd: Då blir skogen detaljrik och vacker - inte bara grön och svårgenomtränglig. Ungefär så.

Så klart associerar jag till den inre resa som den här kursen tagit mig med på. Sammanfattat på sex korta minuter. Dra gärna på ljudet på max så att du hör så många lager i ljudbilden som möjligt (det kommer inga plötsliga vrålhöga ljud).







Inga kommentarer:

Skicka en kommentar