lördag 11 oktober 2014

Uppdrag GLITTER - assignment 3, första av två valda

Jag blev väldigt sugen på uppdraget att strö ut glitter i det offentliga rummet. Min närmsta tätort är Lilla Edet och där är, i alla fall så här under regniga höstdagar, ganska grått och trist. För några år sedan firades det att Mr Gay Sweden kom från just Lilla Edet, men i år har Sverigedemokraterna firat stora valframgångar i hela regionen med ca 20 % av rösterna och näst största parti på flera håll. Kände med andra ord att lite rosa glitter skulle lysa upp i mörkret.



Sagt och gjort. Utrustad med en burk rosa glitter strosade jag runt kring ortens ursprungliga nav - slussområdet. Innanför mörka glas satt troligen slussvakten och funderade på vad jag gjorde, men det var tillräckligt kallt och rått för att han skulle välja att stanna kvar inne i värmen. Eller så såg jag tillräckligt oskyldig ut. Men det är mindre troligt.



Det som hände istället var att jag i samma stund som vinden spred glittret vackert över en ful och sliten "sugga" fick upp ögonen för saker i omgivningen med samma färg. Jag hittade plötsligt färgklickar lite varstans hela resten av promenaden. Genom att själv vara delaktig i färgsättandet blev jag alltså varse samhällets hela färgskala på ett sätt jag inte riktigt upplevt förut. Jag känner mig också väldigt glad. Tänk att jag helt sonika har satt färg på Lilla Edet. Bokstavligt talat. I alla fall för en liten stund tills naturens krafter lyfter iväg det till något annat ställe. Häftigt! 



Blir ju genast inspirerad att söka tillstånd hos kommunen där jag jobbar för att komma överens om ytor som mina elever kan få förgylla på olika vis. När man blir varse de vackra färgerna och formerna samt avsaknaden av desamma tror jag också man blir mer angelägen om att vara rädd om sin miljö. Jag tror också att man genom att uppleva det vackra i tillvaron blir mer intresserad av att engagera sig i samhället och de som bor och vistas där.  






2 kommentarer:

  1. Vad spännande att du fick syn på andra saker med hjälp av ditt glitter.
    Var det någon som såg dig och undrade vad du gjorde?

    SvaraRadera
  2. Jag tror det var flera som såg mig, men ingen som riktigt uppfattade vad jag höll på med. Det var i alla fall ingen som frågade.

    SvaraRadera