lördag 4 oktober 2014

Planering av undervisning i bildanalys

Från kursplanen

Syfte

”...Undervisningen ska bidra till att eleverna utvecklar förståelse för hur bildbudskap utformas i olika medier. Undervisningen ska också ge eleverna möjligheter att diskutera och kritiskt granska olika bildbudskap och bidra till att eleverna utvecklar kunskaper om bilder i olika kulturer, både historiskt och i nutid. Genom undervisningen ska eleverna även ges möjlighet att använda sina kunskaper om olika typer av bilder i det egna bildskapandet...”

Kunskapskrav åk 9

”...Eleven kan tolka såväl samtida som historiska bilder och visuell kultur och för då underbyggda resonemang med kopplingar till egna erfarenheter, andra verk och företeelser i omvärlden. Dessutom beskriver eleven bildernas och verkens uttryck, innehåll och funktion med användning av ämnesspecifika begrepp...”


Lektionsplanering (totalt sex lektioner)

Jag har valt en semiotisk analysmodell eftersom jag tänker att den funkar bra på många olika typer av bilder, även i kombination med text. Varje lektion innehåller ett moment av skriftlig reflektion men också ett praktiskt bildarbete eller estetisk upplevelse (första och sista lektionen).

Som inledning till lektionerna går läraren kort igenom hela upplägget så att eleverna kan se helheten och förstå syftet. Därefter delar man upp uppgifterna i lektionsbitar, så att det inte känns alltför stort och betungande. Även om man som enskild elev endast analyserar en bild kan man tack vare väl genomförda redovisningar få till sig analyser av betydligt fler bilder, från olika historiska tider och kulturer. Jag är övertygad om att man på detta vis ger eleverna möjlighet att nå kursplanens kunskapsmål inom bildanalys och att syftet med undervisningen kan nås för alla elever.


Lektion 1

Eleven skall hitta en bild som på något sätt berör och intresserar eleven. Eftersom bilden skall analyseras på djupet krävs det att elevens intresse för bilden är ganska starkt - så det håller i sig flera lektioner. Stort utrymme för fria val är därför att föredra. Ex seriebild, konstbild, nyhetsbild, bild från sociala medier, reklambild. Jag skulle vid en första bildanalys ändå välja att snäva in det till de tre nedanstående alternativen, för att hålla en viss minsta kvalité på bilderna. Obs viktigt att tänka på källhänvisning när originalbilden återanvänds - ta gärna skärmdump om bilden hittas på nätet och upphovsrätten är oklar, eftersom det då blir en bild av en bild och man kommer runt problemet.

Alt 1) Besök ett galleri eller konstmuseum

Alt 2) Välj bland konstbilder i skolans bibliotek eller på nätet (här är det lämpligt att det finns en länklista till kända konstnärers verk, så att eleverna inte behöver famla i blindo)

Alt 3) Sök bland nyhetsbilder i dagstidningar (svenska såväl som utländska)


Här har jag valt att ge bildexempel på hur det kan se ut. Den bild jag har valt hittade jag på
Bohusläns museum i Uddevalla. Konstnären är Gustaf Cederström, kanske mer känd för sitt verk
"Karl XII:s likfärd". Bilden heter "De hemlösa" och är en oljemålning från 1894.
Tavlan är inte målad direkt framför motivet utan skapad genom att föra ihop olika delar till en helhet.

Lektion 2

Eleverna beskriver vilka känslor som bilden väcker hos dem. Hur upplever de den? Varför fastnade de för just den bilden? Var hittade de bilden och hur ser det ut runt den (kontext)?Skriv ner i den egna reflektionsboken, intill en kopia av den bild man valt.

Eleverna skriver sedan ned vad de ser på bilden (denotationer). Figurer, föremål, miljö, händelser och hur bilden är framställd, vilken teknik.

Eleverna gör en skiss/bild där komposition, former och riktningar, ljus och mörker visas. Den kan med fördel göras intill texten i reflektionsboken, eftersom det är en del av denotationen.

Jag fastnade för bilden på grund av dess aktualitet i diskussioner om fattiga och tiggare i vårt land idag.


Lektion 3

Vad kommer man att tänka på när man ser bilden (konnotationer)? Först vad man tror att ”gemene man” kommer att tänka på. Därefter vad man själv, alldeles personligen associerar till. För vem är bilden gjord (målgrupp)?
Vem är avsändaren (konstnär, fotograf på beställningsuppdrag osv)?
Vilket syfte har bilden (skall den underhålla, informera, propagera...)?
Eleven antecknar i sin reflektionsbok.

Eleven väljer ut någon detalj i bilden och kopierar/förstorar/förminskar den med valfri konstnärlig metod.

Min detalj är kvinnan med det ammande barnet, som också är central i bilden.
Tankarna går genast till Maria och Jesubarnet. Det är mycket i bilden som leder tankarna dit
(vin o bröd - nattvard, hemlösa, ljus valvbåge bildar en gloria osv). 


Lektion 4

Vilken mening har bilden? Hur tolkas den - när den gjordes, idag och om hundra år?

Eleven gör en parafras på bilden. Valfri metod.

Parafrasen jag gjort är att placera människorna på en tågstation, som ett resande folk.

Lektion 5

Parafrasen skall sedan redovisas inför elevgruppen där man också berättar vad man har gjort och hur man har tänkt kring förändringen i budskapet: Eleven skall förutom att visa upp sin bild (parafrasen) vid redovisningen kunna kort beskriva originalet (tex visa bilden), dess avsändare och mottagare samt dess kontext. Dvs en sammanfattning av den analys man gjort.

Beroende på elevgruppens storlek väljer man lämplig redovisningsform. Det blir tröttsamt att lyssna på för många redovisningar, samtidigt som det är viktigt att alla blir bekräftade i sitt gedigna arbete. Både respons från läraren och kamraterna är angeläget. Mitt förslag är därför att man i lite större grupper redovisar i form av en utställning där allas alster placeras ut i rummet och där en kort skriftlig sammanfattning presenteras intill respektive bild. När man ägnat en god stund åt att studera bilderna tilldelas man kanske två bilder var som man ger skriftlig respons på (så att alla också får två olika kamraters respons). Responsen lämnas via läraren som för in sin egen samt de två klasskamraternas respons i elevens reflektionsbok.

Lämpligt fokus i responsen:
Intryck man får av bilden (upplevelse, tankar, associationer osv).
Om man får någon fundering/om bilden ställer frågor.
Något som man tycker var intressant/bra.


Efterarbete (ev lektion 6)

Eleverna reflekterar i sin bok kring redovisningarna och försöker ”sätta fingret på” nya insikter när det gäller förståelsen av bilder. Kanske har man fått någon aha-upplevelse när man såg någon kamrats redovisning? Likheter eller skillnader mellan den egna analysen och kompisarnas? Kom man på något man skulle velat göra annorlunda om man gjort en liknande uppgift igen? Är det någon bildskapare eller genre man blivit nyfiken på och vill veta mer om?

_________________




1 kommentar:

  1. Hej Maria!
    Din planering kring bildanalys tycker jag var väldigt användbart och genomtänkt. Ett bra sätt att få in konstbilder från olika tidsepoker och ett effektivt sätt att arbete. Med mina elever skulle nog vissa av delarna ta längre tid än en lektion att genomföra, t ex att göra en parafras. Det är alltid svårt när eleverna arbetar olika snabbt att veta hur man ska lägga upp arbetet. Det var bra tycker jag att du vävde ihop det teoretiska arbetet med det praktiska!
    Med vänlig hälsning, Linda

    SvaraRadera