tisdag 18 mars 2014

Namn som identitetsskapare

Jag har börjat att trevande fördjupa mig i funderingar kring namn, eller mer synen på den identitet som skapas utifrån det namn man har fått. När och hur används våra namn? Hur märker man av sitt namn i vardagen? Vilka mönster finns? Udda namn på kända personer (ex. Gullan Bornemark - kan namnet skapat kvinnan, eller kunde hon blivit kriminell i stället för att ägnat tid åt att skriva barnvisor)? Namnets betydelse i sociala medier?

Söker för fullt efter citat från olika håll och intressanta diskussioner på nätet. Det finns det ganska gott om. Däremot känner jag att jag saknar konstnärliga referenser i just ämnes-sammanhanget. Är det någon som har tips? Kan ju vara namn på annat än personer så klart.

Eller ska jag kanske spåna in på ett visst namn och se vad jag kan hitta för aspekter på det som identitetsskapare?

17 kommentarer:

  1. Spännande hur många gånger har man inte skojat om Ronny, Conny, Sonny namnen som ska vara väldigt vanliga på våra fängelser. Ska bli intressant och följa vad du kommer fram till.

    SvaraRadera
  2. Hej Maria! Vad kul att du kommit igång! Jag har varit inne på din blogg lite då och då för att se om du gjort några nya inlägg, och nu äntligen! :) Spännande ingång du valt!
    Jag kom och tänka på den danske konstnären Kristian Hornsleths konstprojekt i Uganda 2006? Han fick hundratals invånare i en by att byta till efternamnet Hornsleth i utbyte mot varsin gris eller get. Invånarna skulle också gå med på att fotograferas med sina nya identitetskort - bilderna såldes senare dyrt. Projektet möttes av stark kritik, bland annat från Ugandas regering...
    Detta projektet har jag diskuterat med mina elever många gånger. Hur viktigt är ditt namn? Skulle de kunna tänka sig att byta sitt efternamn och få en get i utbyte? Givetvis inte... Varför byter vissa människor namn? Jag har både en elev samt en vän som valt att byta namn... Ska bli kul att följa din process!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det där projektet måste jag undersöka - låter kul! Har en svag aning i bakhuvudet om att jag hört talas om det, men osäker... Spännande diskussioner med dina elever! Vad ville de ha i utbyte istället? funderar jag över.

      Radera
  3. Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.

    SvaraRadera
  4. Jessica det fick mig att tänka på en historia från min släkt. Min morfars, morfar jobbade på Motala verkstad och han hette Oskar Karlsson och en dag blev han inkallad till kontoret där de sa Karlsson nu heter du Lundin i stället... Oskar Karlsson fanns det för många av så då byttes det namn i stället. Det finns även helt underbara berättelser om de smeknamn som delades ut och fortfarande förtjänas på Motala verkstad. Som "Lutfisken", "pippamiddag" och ärvs.
    SvaraRadera

    SvaraRadera
    Svar
    1. Lustigt! Min farfar var med om något liknande på pappersbruket i Munkfors. De var ett gäng som alla hette Karl Johansson, så de tvingades hitta nya efternamn för att underlätta för lönekontoret. Men jag har förstått det som att de åtminstone fick välja själva :-). Så därför heter jag Bodén...

      Blir väldigt nyfiken på de otroliga smeknamnen du nämner och hur menar du att de ärvs??? Jobbigt om man får skämmas för föräldrarnas pinsamheter... Påminner lite om indiannamn som man får efter en tid i livet och som var mindre smickrande, såsom "Försökte-sätta-på-en-märr" (källa: Pappa Cramby, krönika i tidningen Vi föräldrar 4/2013).

      Radera
    2. Min morfar berättar ibland de mest spännande berättelser om namnen och hur det kommer sig att de fick dem. Samt att de gärna gör figurer, skyltar och andra saker som bus och sätter upp dessa på husen de bor i eller på vägen till någon. Min morfars bror kallas för Lillkråka, och han son i sin tur kråkungen..... Och morfars far hette givetvis kråka.

      Radera
    3. Vad kul! För det låter inte som det var elakt, utan ganska hjärtligt? Och det bidrar ju verkligen till släktband ;-))).

      Radera
  5. Grattis Maria! Och vad spännande det är att läsa dina kloka kommentarer till oss alla. Jag slås av hur vi alla är vårt eget nu, vår egen verklighet med allt vad det innebär. Jag vet inte riktigt vad jag vill säga med det, det är nog mer ett konstaterande! Jag kommer angående namn att tänka på människor i andra kulturer som ger sina barn namn efter till exempel väder, tid på dagen osv. Solsken,
    soluppgång, snöstorm osv. Undrar hur den typen av namn formar individen. Ska bli mycket spännande att följa din blogg!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack för värmande ord! Vi har, efter mycket långt om övervägande hit och dit, gett vår andre son (första heter Axel) namnet Vide. Kort efter att förstfödde burit in en vacker videkvist... Vi ser för vårt inre olika bilder hur denne Vide kan vara i olika typer av sammanhang. Det formar i alla fall våra förväntningar på honom!

      Radera
  6. Maria, jag tycker det här med namn är så intressant så jag frågade en god vän och kollega hur det är i Kina.
    "You asked me if we change my family name to my husband’s family name when I marry and how the parents give the children’s names. We don’t change our family name when we marry in China, but generally speaking, when we give names to our son or daughter, the family name is the same as father. For example, my name is Xiong Xin, my family name is Xiong, and my husband is Zhu Yun Jia, his family name is Zhu, so we named our son Zhu Yu Chen. Chen means prime minister. In China, there are a lot of shops which give name specially, some parents choose these shop to have their children’s name, but some parents give name by themselves, like us, we had my son’s name by ourselves. Some parents choose the name after something they like or something which have excellent meanings. It is according to one’s will. In some place, specially in the countryside, the grandparents give the names to their grandchildren. And in few families, the children’s family name is the same as the mother if the family asked for. It also connect with traditional Chinese culture. "
    Jag tycker det är så spännande att lära av andra och nuförtiden finns det ju många naturnamn i Sverige också som Tindra, Glänsa, Skina osv.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Så olika och ibland lika det är! En nära vän bor just nu i Kina - måste bolla detta med henne, märker jag.

      Radera
  7. Och så har jag beställt Guld :)

    SvaraRadera
  8. Grattis!! Hoppas att allt är bra!
    Jag tycker att din utgångspunkt är väldigt intressant. Tänkte bidra med min namn-historia: Lindsjö är ett tilldelat namn från när min farfars far låg i det militära i Skåne, som Jessica beskrev om Oskar Karlsson.
    När jag och min man gifte oss kunde ingen av oss tänka sig att byta efternamn. Båda två kände att identiteten i namnet för oss som konstnär respektive löpare var väldigt stark och förknippad med det man gör. När vi sedan fick barn hade vi dock inte svårt att välja vilket efternamn de skulle ha: Lindsjö eller Karlsson… Vi valde det lite mer ovanliga Lindsjö.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Visst är det så! När jag och min man gifte oss tog vi mitt efternamn, eftersom hans var så krångligt på så många vis: Finskt, svårstavat och helt enkelt lite negativt om man till exempel sökte jobb i vårt avlånga land: Syrjälä. Men det känns ibland lite konstigt att han nu har "mitt" namn.

      Radera
  9. Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.

    SvaraRadera