lördag 29 mars 2014

Återbruk

I vår kurs har vi ägnat mycket tid åt att hitta in i återanvändning av brukat material och nu senast fick vi en föreläsning om att "stjäla som en konstnär". Vad passande då att senaste numret av Lärarförbundets tidning "Uttryck" 2/2014 (om lärande, estetik och kommunikation - för lärare i de estetiska ämnena) har tema återbruk. Här kommer ett citat därifrån:

"Att se skapandet som att man har en hemlig källa att ösa ur är märkligt. Det sker i dialog med historien. Det intressanta är vad som hänt däremellan, vad vi har bakom, omkring och framför oss, säger Bella Rune, professor i textil konst på Konstfack i Stockholm."

Om jag då tänker i begreppet namn kan jag ju se att namn återanvänds så det står härliga till. Det intressanta i sammanhanget tycker jag är att samma namn kan uppfattas så olika beroende på när det ges. Att historien skapar ny innebörd. Hittade en diskussionstråd om vad som är helt rätt och fel när det gäller namn. Kul att det finns så olika åsikter och referenser.
http://www.familjeliv.se/Forum-2-56/m72781033-1.html

Hörde på TV så sent som igår att ett av de vanligaste namnen på förskolebarn just nu var "Nova-Li", ett namn som av många hade getts till barnen för att de skulle vara annorlunda och unika...

//Maria
- kvinna med ett namn som återanvänts


2 kommentarer:

  1. När vi skulle finna ut ett namn till Alvar, så dök namnet Valmet upp det är en finsk traktor, fint tyckte jag och trodde att Rikard som är galen i traktorer skulle tycka lika som jag. Men nej det tyckte han inte. Och det namnet hade han namne med en person till i hela Sverige och jag undrar vad den Valmet hade sagt om att få en namne?

    SvaraRadera