torsdag 17 oktober 2013

Gestaltningsbegreppet

Jag vill undersöka olika konstnärliga infallsvinklar på gestaltningsbegreppet för att få en egen plattform så här i början av processen. När jag tänker konst-bild-gestaltning har jag så lätt att direkt hamna i tankar kring mina upplevelser från konstutställningar och liknande. Det blir lite för trångt för mitt skapande just nu, när uppgiften var så vid. Här är några citat jag fastnade för och som jag tar med mig in i min process:

"Därför måste man tidigt förstå att det inte är jag som ska bli sedd - utan det är de, människorna i publiken, som ska bli sedda av mig, av oss på scenen." Orden är Krister Henriksson (2003) från en intervju om utbildning i scenisk gestaltning.

"...dom bästa filmerna är just dom där du får göra egna bilder av vad som händer och dra egna slutsatser, utan att få det berättat för dig. Man kan förenklat säga att i den ogestaltade meningen använder du adjektiv för att berätta om karaktärernas tillstånd. Och i den gestaltade meningen använder du istället verb för att visa det." Så skriver författarinnan Ingrid Elfberg om litterär gestaltning i sin blogg.

2 kommentarer:

  1. DET, var ett citat som jag har användning för!

    SvaraRadera
  2. Du har hittat bra citat som passar till mycket.

    SvaraRadera