tisdag 8 april 2014

Inspiration

Med 450.000 st Maria i vårt avlånga land tänker man ju att det borde kunna bli några som hörde av sig när man efterlyste "Maria" på Facebook. Och det har det visserligen gjort, men endast ett par som har Maria som andra- eller tredjenamn. Personer som dessutom har mycket ovanliga tilltalsnamn. De tankar som då far genom mitt huvud är att min egen upplevelse av att försvinna i mängden av Marior, att inte ta åt mig när någon ropar "Maria" kanske delas av alla de andra med Maria som tilltalsnamn? I så fall har vi inte bara namnet gemensamt utan också en upplevelse av vår identitet? Jag hade hoppats kunna göra någon form av kollage kring detta, men med så få bilder blir det lite fattigt...

Bilder av folkmassor fortsätter dyka upp i huvudet. Jag behöver utveckla det här på något sätt. Känns som jag måste tänka snabbare - så lite tid kvar till campusträffen! Här kommer några exempel på källor jag hämtar inspiration ifrån:




Vanessa Beecroft

Kanske först och främst den italienska konstnären Vanessa Beecrofts många fantastiska performanser.

"The performances are existential encounters between models and audience, their shame and their expectations. Each performance is made for a specific location and often references the political, historical, or social associations of the place where it is held. Beecroft’s work is deceptively simple in its execution, provoking questions around identity, politics and voyeurism in the complex relationship between viewer, model and context."

källa: http://en.wikipedia.org/wiki/Vanessa_Beecroft

http://www.vanessabeecroft.com/frameset.html




Figuranter

Installation av svenska konstnären Katerina Mistral som man t.ex kunde se 2006 i Göteborg vid Röda Sten (där vår grupp lunchade, upplevde konst och lärde oss om graffiti bland annat). Här är åskådaren och dess avstånd viktig för hur människofigurerna upplevs. Situationen de befinner sig i blir i centrum - inte figurernas individualitet eftersom de är masstillverkade.

http://www.katerinamistal.com/installation.html#




Terrakottaarmén 

Tänk om jag kunnat skapa något liknande :-). Fast jag vill ju inte ha ett stort gäng Marior som bevakar mig i livet efter detta, så syftet är ju helt klart annat.

"Armén är en del av Qin Shi Huangdis mausoleum (regerade Qin från 246 och hela Kina från 221 fram till sin död 210 f.Kr.) för att vakta dennes grav.

Kejsarens gravområde, av vilket terrakottaarmén är en del, påbörjades 246 f.Kr. och man uppskattar att det tog 700 000 arbetare och hantverkare 39 år att färdigställa det. Dessa lerfigurer är större än genomsnittsmänniskor, 183 cm - 195 cm långa. ... Eftersom alla har unika ansiktsdrag är det möjligt att de ska efterlikna riktiga soldater."

källa: http://sv.wikipedia.org/wiki/Terrakottaarmén

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar